Życiorys

Renata Janina Maria Przemyk
(autor: Radosław Rabiański, fragment książki "Krakowska Scena Muzyczna")

Artystka niezwykle ceniona przez miłośników różnych nurtów muzycznych ze względu na nieprzeciętny talent muzyczny, niepowtarzalny głos, kulturę, niezależność i indywidualność artystyczną, o czym świadczą przyznawane jej nagrody. Łączy piosenkę autorską z rockiem alternatywnym (tzw. rock intelektualny). Reprezentantka nurtu cold wave.

Chociaż zaczynała w 1985 od rockowo-jazzowego zespołu "Rewizja", karierę muzyczną rozpoczęła od występu na Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie (1989), gdzie zdobyła - jeszcze jako studentka bohemistyki - Grand Prix i nagrodę dziennikarzy. Kilka miesięcy później zagrała entuzjastycznie przyjęty koncert na Festiwalu Muzyków Rockowych w Jarocinie (1989) jako gość zespołu "Armia", gdzie rozpoczęła występy z grupą o nazwie "Ya Hozna". Również w 1989 wystąpiła już z zespołem o nazwie "Ya Hozna" na Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu, gdzie zagrała też rok później, a w 1991 otrzymała Nagrodę Główną im. Karola Musioła (za indywidualność artystyczną dla najbardziej obiecującej młodej artystki) oraz roczne stypendium artystyczne. Wystąpiła na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie w 1990, otrzymując "Brązowy Mikrofon". W 1992 otrzymała w Sopocie "Bursztynową Płytę" za "indywidualność artystyczną". Zaśpiewała na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu w 1992. Otrzymała nagrodę Telewizji Polskiej za "Indywidualność Roku" w 1994. Wzięła udział w koncercie "Kobiety Rocka", do którego zaproszono siedem najpopularniejszych wówczas polskich wokalistek. Od czasopisma "Sztandar" otrzymała nagrodę "Wejście Roku" (1997), obok innych znanych postaci życia publicznego. W tym samym roku otrzymała Fryderyka za płytę "Andergrant". W plebiscycie "Polityki" przeprowadzonym w 2001 znalazła się w setce najwybitniejszych artystów mijającego stulecia.

Pierwszą płytą Renaty Przemyk była "Ya Hozna" (1990), którą nagrała we współpracy ze Sławomirem Wolskim (acc), autorem całego repertuaru. Płyta została powszechnie uznana za jeden z najbardziej awangardowych albumów roku. Podobnie jak dwa kolejne nie zawierał typowych elementów rockowych, jak brzmienie gitary elektrycznej. Z utworów emanował klimat bliski twórczości Toma Waitsa, jak w piosenkach: "Kochaj mnie jak wariat", "Babę zesłał Bóg". Wspomniane kompozycje na długo stały się wizytówkami Przemyk, która po festiwalu w Sopocie (1990) rozpoczęła karierę solową, rozwiązując "Ya Hoznę". Już pod własnym nazwiskiem wydała płytę pt. "Mało zdolna szansonistka" (1992), prezentując muzykę mniej przebojową, za to bardziej poetycką i trochę tylko zbliżoną stylistycznie do materiału zawartego na poprzedniej płycie (m. in.: "SchizoRENIA", "Szmaciana").

Z tą płytą rozpoczęła trwającą do dzisiaj współpracą z Anną Saraniecką, autorką tekstów i managerką piosenkarki. Kolejną płytą była "Tylko kobieta" (1994), za którą otrzymała pierwszą nominację do "Fryderyka" (w kategorii "Piosenka Poetycka"). Piosenki zostały skomponowane głównie przez muzyków zespołu "Voo Voo" - Wojciecha Waglewskiego oraz Mateusza i Jana Pospieszalskich. Za płytę "Andergrant" (1996) otrzymała nagrodę "Fryderyka" w kategorii "Płyta Roku-Piosenka Poetycka'97". Jednak album zawierał już piosenki utrzymane w stylistyce rockowej, które promowało m.in. tournée po Francji (koncerty w Normandii i Bretanii) gdzie wróciła rok później z okazji paryskiego festiwalu "Głosy Europy" (1998). Entyzjastycznie przyjęta płyta otrzymała również nominację do nagrody "Machinera" w kategoriach "Wykonawca Roku" i "Płyta Roku" w 1997. To niezwykła płyta w dorobku artystki, inteligentnie łącząca rock (a nawet elementy heavy metalowe) z piosenką autorską, do tekstów Saranieckiej (m.in.: "Rozamunda", "Aż po grób", "Andergrant", "Zero (Odkochaj nas)". "Bo jeśli tak ma być").

W kwietniu 1998 firma fonograficzna Sony Music Poland wręczyła piosenkarce cztery złote płyty za sprzedaż przekraczającą 50 tysięcy egzemplarzy (każdego tytułu).

Rok 1999 przyniósł piątą w dorobku artystki płytę pt. "Hormon", zawierającą piosenki mniej drapieżne, za to bardziej refleksyjne i liryczne. Album był zarazem debiutem Przemyk w roli kompozytora muzyki, która w całości była jej autorstwa. Zawierał kilka muzycznych niespodzianek, jak obecność elektroniki (m.in.: "Hormon", "Moja kara") i mniejsza rola charakterystycznego dla niej na poprzednich płytach brzmienia akordeonu . Otrzymała za nią kolejną nominację do nagrody "Fryderyka" (w kategorii "Piosenka Poetycka"), a następnie zaprezentowała m.in. na przeglądzie piosenki aktorskiej "Chanson Festival" w Kolonii (1999) - koncert bezpośrednio transmitowało radio Deutche Welle i polska Trójka - oraz w Nowym Jorku (2000). Ta płyta również osiągnęła sprzedaż dorównującą poprzednim.

W maju 2001 ukazał się album pt. "Blizna", najostrzejszy w całej dyskografii Przemyk, utrzymany w klimatach "Guano Apes" i "Skunk Anansie" (m.in.: "Własny pokój", "Drzewo"). Płyta została znakomicie przyjęta przez publiczność, zwłaszcza na koncertach.

Rok później nakładem Sony Music ukazała się "Balladyna" - z piosenkami i muzyką skomponowaną do przedstawienia pod tym samym tytułem (reż. Jan Machulski).

Ostatnią jak dotąd płytą jest wydany w kwietniu 2003 album "The Best Of", zawierający największe przeboje artystki i jeden nowy utwór pt. "Kochana", zaśpiewany wspólnie z Kasią Nosowską, który przez wiele miesięcy utrzymywał się na pierwszym miejscu Listy Przebojów Trójki.

W jej stałym składzie znajdują się znakomici muzycy, mający ogromne doświadczenie sceniczne. Są to: Łukasz Targosz (od 1995, g; m.in.: Justyna Steczkowska, Grzegorz Turnau) - zdobywca I miejsca w plebiscycie "Gitarowy Top 2002" prestiżowego czasopisma "Gitara i bas" w kategorii "Nowa Nadzieja"; Błażej Chochorowski (od 2004, gitara basowa), Krzysztof Pająk (od 2006, instrumenty klawiszowe), Artur Włodkowski (od 1996, sax; m.in.: "Piersi" i Paweł Kukiz - "Raj na ziemi", 1997, "The Best Of & qouot", 1999, "Pieśń Ojczyźnie", 2000); Maciej Inglot (od 2001, acc) - lider zespołu "Sholem", nagrał płytę z Katarzyną Gaertner ("Czar korzeni", 1998); w końcu niezwykle doświadczony Tomasz Dominik (od 1996, dr; m.in.: "Inkwizycja", "Gravitacja", "Pudelsi", "Tilt").

Renata Przemyk zrealizowała dla TVP kilka autorskich koncertów i widowisk. Była bohaterką filmów dokumentalnych i reportaży prezentujących jej działalność artystyczną. Wzięła udział w nagraniu ścieżki dźwiękowej (wokalizy) skomponowanej przez Zygmunta Koniecznego do filmu "Grający z talerza" (reż. Jan Jakub Kolski) w 1995. Wystąpiła w filmach: "Kolęda Wigilijna" (reż. Robert Gliński, 1993), "Strzeż duszy ciała mego" (debiut reż. Grzegorz Pacek, 1996) - u boku Krzysztofa Kolbergera i "Café Star" (reż. Adam Sikora, 1996) - z piosenkami z płyty "Tylko kobieta". Wzięła udział w benefisach: poety Allena Ginsberga (1993), Jana Peszka (1993) i Kory Jackowskiej (1995). Współpracowała z wieloma wybitnymi muzykami nieodmiennie pozostając na wszystkich swoich płytach producentem nagrań i konsekwentnie realizując własną wizję muzyki.

Koncertuje z dwoma składami muzycznymi. Jeden nazwany Alternatiff to instrumenty klawiszowe, gitara, bas i akordeon, wzbogacone elektronicznymi brzmieniami. Drugi skład poszerzony o bębny, bas i sax. barytonowy. Różnią się również repertuarem, Alternatiff prezentuje mniej komercyjny.

DYSKOGRAFIA:
- "Ya Hozna" (LP Polton 1990, CD AIA 1990, CD MJM 1994, CD Sony Music Polska 1996): Jaho zna/ Babę zesłał Bóg/ Tortury/ Top/ Samolot rozbił się przed startem/ Makijaż twarzy/ Kochaj mnie jak wariat/ Prinsówna/ Hiszpańskie dzwonki/ Protest Dance/ Ob. Ereck.
- "Mało zdolna szansonistka" (LP MJM Music PL 1992, CD MJM Music PL 1992, CD Columbia/ Sony Music Polska 1996): SchizoRENIA/ Moja moc/ Co to będzie/ Szmaciana/ Mało zdolna szansonistka/ Koniec/ Problemów nie mam bo/ Kiedy jak nie teraz/ Przegwizdane/ Mały poeto jestem kobietą/ Nie ty to ktoś.
- "Tylko kobieta" (CD MJM 1994, CD Sony Music Polska 1996): Tylko kobieta/ Czekasz i wymyślasz mnie/ Ten taniec/ O 7:05/ RekWijeM/ Przejdę skoro wiem/ Zwyczajny handlarz klaserami/ Ty to wiesz/ Frau/ Nie kochaj bo kochać/ Ostatni z zielonych.
- "Andergrant" (CD Columbia/ Sony Music Polska 1996): Rabbit Polka I/ Listonosz z niebios/ Zmrok/ Renata 1/ Mój aniele/ Rozamunda/ Renata 2/ Andergrant/ Nie udawaj że/ Aż po grób/ Zero (Odkochaj nas)/ Dogonić kota/ Renata 3/ Każdy trochę jest potrzebny/ Bo jeśli tak ma być/ Rabbit Polka II.
- "Hormon" (CD Columbia/ Sony Music Polska 1999): Zazdrosna/ Nie mam żalu/ Nie spaceruję nago/ Moja kara/ Ile krwi/ Nie zginiesz/ Żeby wierzyć/ Hormon/ Zabijany/ Odłóżmy broń/ Zapach (remixed by Laibach).
- "Blizna" (CD Sony Music Polska 2001): Drzewo/ Własny pokój/ Święte/ Klonator/ Sex telefon/ Tramwaj/ Moneta/ Blizna/ Aniołek/ ZOO.
- "Balladyna" (CD Sony Music Polska 2002): Łatwo uwierzyć/ Wiosna/ Grabiec/ Goplana/ Matka/ Czary/ Twoja kara/ Lutnia/ Filon/ Alina/ Czasem/ Wojna/ Śmierć/ Ball/ Piorun/ Promień.
- "The Best Of" (CD Sony Music Polska 2003): Babę zesłał Bóg/ Kochaj mnie jak wariat/ Protest Dance/ Co to będzie/ Ten taniec/ Przejdę skoro wiem/ Ostatni z zielonych/ Zmrok/ Aż po grób/ Zero (Odkochaj nas)/ Bo jeśli tak ma być/ Nie mam żalu/ Zazdrosna/ Własny pokój/ Drzewo/ Łatwo uwierzyć/ Zapach/ Filigrany i moriole/ Kochana.
- "UNIKAT" (CD Sony BMG 2006): Zona/ Gites/ Lullaby/ Unikate/ Sama/ Finito/ Sara/ Fado/ Ament/ Kamień/ Alice/ Wiem/ Wiem (instrumentalny)/ Zona (remix).

Najbliższe koncerty

02.05.2017 - Wrocław
17.05.2017 - Lublin
21.05.2017 - Kielce

15.07.2017 - Borowice
13.08.2017 - Starkowo k/Ustki
18.08.2017 - Mielec
30.08.2017 - Warszawa
08.09.2017 - Wrocław
28.11.2017 - Legionowo
Inne:
8 i 9.06 - Lublin, Teatr Stary
"Boogie Street"
20.06 i 21.06 - Kraków, Teatr Bagatela
"Tramwaj zwany pożądaniem"
25.08 - Szczecin "Kalinowe Niebo"
17.09 - Łódź "Festiwal 4 Kultur"
3,4,5.11 - Lublin, Teatr Stary
"Boogie Street"
 

szczegóły >

 

Partnerzy

sekrety piękna
EPSILON Multimedia